8-02-2018
Van batterijrevisie tot nieuwe installaties
Met de toenemende werkzaamheden voor twee grote cruisemaatschappijen breidt Rivion haar werkzaamheden in de maritieme sector uit. De noodstroomexpert behaalde vorig jaar haar eerste succes op zee, toen een grote ferrymaatschappij bij verschillende partijen de vraag uitzette om de bestaande nikkel cadmium batterijen aan boord van één van haar schepen te vervangen. Deze batterijen vormen de back-up en maken deel uit van de noodstroomsystemen aan boord. Rivion ging aan de slag en maakte een aanbieding buiten de geijkte paden.
De batterijcapaciteit van één van de batterijen bleek door veroudering kritisch geworden. Deze batterij, bestaande uit 190 blokken van elk 36 kilogram, was dan ook aan vervanging toe. Al snel werd duidelijk dat een batterijopstelling van een dergelijke omvang en capaciteit een enorme investering zou vergen om te vervangen, en dat terwijl de bestaande batterij pas 15 jaar oud was met een verwachte levensduur van 20 tot 25 jaar. Om de kosten te beperken, besloot Rivion na te gaan of er een mogelijkheid bestond de batterij te reviseren in plaats van te vervangen door een compleet nieuwe batterij. Een behoorlijke uitdaging maar wel één die overduidelijk zijn vruchten heeft afgeworpen.
Kennis en kunde terughalen
Rivion heeft in nauwe samenwerking met haar partner/leverancier Alcad in Zweden de benodigde parameters vastgesteld die voor een haalbare revisie van de nikkel cadmium installatie van belang zijn. Er werden samples uit de batterij naar de fabriek in Zweden gestuurd voor analyse. Uit het analyserapport bleek dat een revisie zeker tot de mogelijkheden behoorde. Met die kennis in pacht stortte Rivion zich op het terughalen van kennis en kunde die uit de markt dreigt te verdwijnen. Zij verdiepten zich in de materie om de werkwijze en de kosten te bepalen die met een dergelijk revisieproces gepaard gaan. De batterij van 7000 kilogram moest immers worden verwijderd van het schip en in een speciaal daarvoor gecertificeerde werkplaats worden ontladen en worden voorzien van 1675 liter nieuw elektrolyt. Daarna moest de batterij opnieuw worden opgeladen waarna het geheel weer aan boord moest worden teruggeplaatst.
Revisie als dankbaar alternatief
De werkplaats die aan alle eisen voldoet werd uiteindelijk gevonden in Tiel. Na een vakkundige rekensom, waarbij een vernieuwde levensduur van 10 tot 15 jaar werd gegarandeerd, bood Rivion via acculeverancier Hefra zowel de volledige vervanging als de revisie van de batterij aan. De ferrymaatschappij gaf via Hefra aan Rivion de opdracht om met de revisie aan de slag te gaan. De aangeboden revisie bood een dankbaar alternatief in een tijd waarin duurzaamheid voorop staat en verspilling moet worden tegengegaan.
Binnen tien dag zo goed als nieuw
Er werd dan ook geen tijd verspild om het proces in gang te zetten. Zodra het schip in het droogdok van Keppel Verolme in Rotterdam lag werden de werkzaamheden gestart. Een enorme kraan hees de batterijen van boord en in een periode van slechts 10 dagen zorgde Rivion voor het:
- Vrijschakelen
- Demonteren
- Van boord hijsen
- Transporteren naar gecertificeerde werkplaats
- Verwijderen van oude elektrolyt
- Milieuverantwoord afvoeren oude elektrolyt
- Reinigen van de batterijen
- Opnieuw vullen met elektrolyt
- Monitoren van laad- en ontlaadtesten
- Opstellen rapportage
- Opnieuw aan boord hijsen
- Installeren
- Testen
Na de test bleek dat de installatie dankzij de revisie in dusdanige staat is teruggebracht, dat de capaciteit en prestaties ervan vergelijkbaar zijn met een installatie in nieuwstaat. De succesvolle, duurzame en snelle operatie leidde tot de opdracht voor een vergelijkbare revisie op één van de andere cruise liners. Een grote cruisemaatschappij heeft Rivion inmiddels ook gecontracteerd voor het leveren van nieuwe batterijen ter vervanging van bestaande batterijen op één van haar cruiseschepen.